Digitalt för start-up
Vi sätter upp verktyg för digitalt samarbete för nystartade företag.
Startar du ett nytt företag? Låt oss göra arbetet att sätta upp verktyg för digitalt samarbete och skapa er digitala närvaro på nätet. Då kan du fokusera på annat, som kanske är mer angeläget.
Tjänsten Digitalt för start-up är indelat i ett antal delar. Vi har kallat dessa delar för rutor, som var och en innehåller en eller flera tjänster ur våra tjänsteområden.
Ruta ett
Låt oss börja med ruta ett. Den handlar om företagets domännamn på Internet.
Ditt företag behöver ett eget domännamn på Internet. Det ger en trovärdighet och binder samman olika kommunikationskanaler. Det kan ses som en form av varumärke. Inför framtiden är det viktigt att företaget äger detta domännamn.
Vi öppnar ett konto hos en leverantör av webhotell och ser till att valt domännamn registreras med ditt företag som ägare.
Ruta två
I ruta två är fokus e-posten.
Ditt företag behöver en professionell e-post, vilket innebär:
- alla har en egen e-postadress med företagets domännamn
- avsända meddelanden skall inte fastna i mottagarens skräppostfilter
- det skall gå att komma åt e-posten från olika klienter som e-postappar, webbläsare, paddor och smarta telefoner.
- inkommen e-post skall kontrolleras för farliga bilagor och länkar
Vi sätter upp e-post med hjälp av Microsoft Exchange online, en tjänst som många redan är vana vid vilket gör det snabbt att komma igång. MS Exchange har en utmärkt webbaserad e-post och dessutom fungerar den tillsammans med marknadens ledande e-postklienter (Microsoft Outlook, Apple Mail, Samsung e-post, Gmail, etc.).
Vi sätter upp och kontrollerar så att e-posten uppfyller DMARC [3] för att minska risken att era e-postmeddelanden hamnar i mottagarens skräppost. Tillägget Microsoft Defender ser till att minska risken för att inkommen e-post innehåller farliga bilagor och länkar.
Ruta tre
I ruta tre handlar det om att bli synlig vid sökningar.
Att komma med i resultatet från sökmotorer är viktigt. De flesta i Sverige använder Google varför vi rekommenderar att fokusera på deras sökmotor. Vi vet av erfarenhet att det kan ta lite tid att komma med i Googles sökresultat.
Genom att skapa en tillfällig webbplats så snart det är möjligt, ökar chansen att företaget kommer med i Googles sökresultat.
Vi skapar vi en tillfällig webbplats, med det domännamn som valdes i ruta ett. Efter det kan vi registrera företaget hos Google och påbörja arbetet att få med webbplatsen i Googles sökresultat. I ruta sju ersätter vi den tillfälliga webbplatsen men en permanent webbplats. Den kommer då snabbare plockas upp i Googles sökresultat.
Ruta fyra
På ruta fyra så handlar det om att sätta upp ytterligare verktyg för digitalt samarbete.
I ruta två sattes en professionell e-post upp. I ruta fyra tar vi detta vidare och skapar förutsättningar för att samarbeta digitalt, både internt och externt.
I dag förväntar vi oss att kunna samarbeta digitalt via:
- video- och röstsamtal
- digitala möten
- chatt
- delade dokument
- digitala tavlor
- delad skärm
- intranät med gemensamma resurser
- lagringsplatser för filer
Microsoft Teams med tillägg innehåller allt detta samlat på ett ställe vilket gör det enkelt att samarbeta med andra digitalt.
Vi sätter upp ett antal team i MS Teams, med lagringsplatser för filer och andra tillägg, för att göra det enkelt för er att komma igång.
Ruta fem
I ruta fem fokuserar vi på att underlätta mötesbokning med personer utanför företaget.
Med MS Bookings kan man erbjuda externa användare att själva boka eller omboka möten via en webbsida. MS Bookings är integrerad med MS Exchange och tar hänsyn till existerande bokningar i respektive användares kalender. Det går även att definiera tjänster i MS Bookings och vilka personer som kan utföra denna tjänst. Vid bokning ser den externa användaren alla tider då de som kan utföra tjänsten är tillgängliga.
Vi sätter upp MS Bookings för personliga bokningar och bokning av tjänster.
Ruta sex
I ruta sex handlar det om telefoni.
Idag är man väldigt nåbar via en mobiltelefon. Samtidigt vill många ha möjlighet att jobba ostört och vara lediga på fritiden. Ett annat behov är att företaget har ett telefonnummer för inkommande samtal som inte går till en specifik medarbetare.
Genom att lägga till extern telefoni i MS Teams kan man bygga upp en telefonväxel med möjlighet till menyval, telefonkö och röstbrevlådor. För inkommande samtal finns det ett telefonnummer till växeln. Växeln tar hänsyn till medarbetarnas tillgänglighet, bokningar i kalendern och företagets öppettider, så att den endast släpper igenom samtal om medarbetaren är tillgänglig. Medarbetarna kan också flytta samtal till en annan medarbetare.
I samarbete med er tar vi fram flöden för menyval och telefonkö. Vi diskuterar oss fram till lämpliga fraser som skall användas. Om ni vill kan ni skapa ljudinspelningar från fraserna. När vi har flöden, fraser och eventuella ljudinspelningar, sätter vi upp telefonväxeln.
Ruta sju
I ruta sju bygger vi företagets permanenta webbplats.
Att ett företag har en egen webbplats är idag mer eller mindre självklart. Det är hit intresserade personer går för att ta del om information om företaget och dess produkter, tjänster, medarbetare, ägare, policys, etc. Det är webbplatsen som ser till att företaget kommer med vid sökning i sökmotorer, som Google, Bing, med flera. Webbplatsen förmedlar också en känsla med hjälp av utformning, bilder, text, färger och typsnitt.
Genom att webbplatsen är så central behöver man lägga en del tid på att ta fram en bra webbplats. Det handlar mycket om bra texter och en bra utformning.
Vi skapar en permanent webbplats åt företaget som ersätter den tillfälliga webbplatsen vi skapde i ruta tre. Vi säkerställer att webbplatsen är optimerad för sökmotorer.
Startar du ett nytt företag? Låt oss göra arbetet att sätta upp verktyg för digitalt samarbete och skapa er digitala närvaro på nätet. Då kan du fokusera på annat, som kanske är mer angeläget.
Konceptet Digitalt för start-up är indelat i ett antal delar. Vi har kallat dessa delar för rutor, som var och en innehåller en eller flera tjänster ur våra tjänsteområden [1].
Koncepten har vi skapat för att göra det enklare för dig att förstå hur våra tjänster kan kombineras, fokus är det värde de skall ge dig och ditt företag. Vill du veta mer detaljer om tjänsterna, läs mer under respektive tjänsteområde eller kontakta oss [2].
Ruta ett
Låt oss börja med ruta ett. Den handlar om företagets domännamn på Internet.
Ditt företag behöver ett eget domännamn på Internet. Det ger en trovärdighet och binder samman olika kommunikationskanaler. Det kan ses som en form av varumärke. Inför framtiden är det viktigt att företaget äger detta domännamn.
Vi öppnar ett konto hos en leverantör av webhotell och ser till att valt domännamn registreras med ditt företag som ägare.
Ruta två
I ruta två är fokus e-posten.
Ditt företag behöver en professionell e-post, vilket innebär:
- alla har en egen e-postadress med företagets domännamn
- avsända meddelanden skall inte fastna i mottagarens skräppostfilter
- det skall gå att komma åt e-posten från olika klienter som e-postappar, webbläsare, paddor och smarta telefoner.
- inkommen e-post skall kontrolleras för farliga bilagor och länkar
Vi sätter upp e-post med hjälp av Microsoft Exchange online, en tjänst som många redan är vana vid vilket gör det snabbt att komma igång. MS Exchange har en utmärkt webbaserad e-post och dessutom fungerar den tillsammans med marknadens ledande e-postklienter (Microsoft Outlook, Apple Mail, Samsung e-post, Gmail, etc.).
Vi sätter upp och kontrollerar så att e-posten uppfyller DMARC [3] för att minska risken att era e-postmeddelanden hamnar i mottagarens skräppost. Tillägget Microsoft Defender ser till att minska risken för att inkommen e-post innehåller farliga bilagor och länkar.
Ruta tre
I ruta tre handlar det om att bli synlig vid sökningar.
Att komma med i resultatet från sökmotorer är viktigt. De flesta i Sverige använder Google varför vi rekommenderar att fokusera på deras sökmotor. Vi vet av erfarenhet att det kan ta lite tid att komma med i Googles sökresultat.
Genom att skapa en tillfällig webbplats under företagets domännamn och meddela Google, ökar chansen att företaget kommer med i Googles sökresultat så snart som möjligt.
Att registrera företaget på Google kartor gör det synligt vid sökning på ett annat sätt. Det är då en fördel att ha en webbplats att länka till.
För att skapa en tillfällig webbplats och registrera bolaget så behöver vi kortare texter. När vi har fått dessa skapar vi en tillfällig webbplats som vi driftsätter på webbhotellet. Då kan vi registrera företaget hos Google och påbörja arbetet att få med webbplatsen i Googles sökresultat. I ruta sju genomför vi kompletterande åtgärder så att innehållet på den permanenta webbplatsen kommer med i Googles sökresultat och för att få bättre sökträffar.
Ruta fyra
På ruta fyra så handlar det om att sätta upp ytterligare verktyg för digitalt samarbete.
I ruta två sattes en professionell e-post upp. I ruta fyra tar vi detta vidare och skapar förutsättningar för att samarbeta digitalt, både internt och externt.
I dag förväntar vi oss att kunna samarbeta digitalt via:
- video- och röstsamtal
- digitala möten
- chatt
- delade dokument
- digitala tavlor
- delad skärm
- intranät med gemensamma resurser
- lagringsplatser för filer
Microsoft Teams med tillägg innehåller allt detta samlat på ett ställe vilket gör det enkelt att samarbeta med andra digitalt.
Vi sätter upp ett antal team i MS Teams, med lagringsplatser för filer och andra tillägg, för att göra det enkelt för er att komma igång.
Ruta fem
I ruta fem fokuserar vi på att underlätta mötesbokning med personer utanför företaget.
Med MS Bookings kan man erbjuda externa användare att själva boka eller omboka möten via en webbsida. MS Bookings är integrerad med MS Exchange och tar hänsyn till existerande bokningar i respektive användares kalender. Det går även att definiera tjänster i MS Bookings och vilka personer som kan utföra denna tjänst. Vid bokning ser den externa användaren alla tider då de som kan utföra tjänsten är tillgängliga.
Vi sätter upp MS Bookings för personliga bokningar och bokning av tjänster.
Ruta sex
I ruta sex handlar det om telefoni.
Idag är man väldigt nåbar via en mobiltelefon. Samtidigt vill många ha möjlighet att jobba ostört och vara lediga på fritiden. Ett annat behov är att företaget har ett telefonnummer för inkommande samtal som inte går till en specifik medarbetare.
Genom att lägga till extern telefoni i MS Teams kan man bygga upp en telefonväxel med möjlighet till menyval, telefonkö och röstbrevlådor. För inkommande samtal finns det ett telefonnummer till växeln. Växeln tar hänsyn till medarbetarnas tillgänglighet, bokningar i kalendern och företagets öppettider, så att den endast släpper igenom samtal om medarbetaren är tillgänglig. Medarbetarna kan också flytta samtal till en annan medarbetare.
I samarbete med er tar vi fram flöden för menyval och telefonkö. Vi diskuterar oss fram till lämpliga fraser som skall användas. Om ni vill kan ni skapa ljudinspelningar från fraserna. När vi har flöden, fraser och eventuella ljudinspelningar, sätter vi upp telefonväxeln.
Ruta sju
I ruta sju bygger vi företagets permanenta webbplats.
Att ett företag har en egen webbplats är idag mer eller mindre självklart. Det är hit intresserade personer går för att ta del om information om företaget och dess produkter, tjänster, medarbetare, ägare, policys, etc. Det är webbplatsen som ser till att företaget kommer med vid sökning i sökmotorer, som Google, Bing, med flera. Webbplatsen förmedlar också en känsla med hjälp av utformning, bilder, text, färger och typsnitt.
Genom att webbplatsen är så central behöver man lägga en del tid på att ta fram en bra webbplats. Det handlar mycket om bra texter och en bra utformning.
Beroende på ert behov så har vi två olika koncept för design, ett enklare och ett för den som vill ha mer avancerad design på webbplatsen. Båda koncepten ger mobilanpassade webbplatser.
Utvecklingen av webbplatsen sker enligt en utprovad process, där ni stegvis får vara med och godkänna design och utformning. Efter ni har godkänt en första designprototyp och ni har tillhandahållit texter, bilder och eventuella videofilmer, tar vi fram en andra prototyp. När webbplatsen är klar och godkänd driftsätts den. Den är då anpassad för sökmotorer. Därmed kan vi initiera att Google uppdaterar sitt sökindex så senaste versionen visas.
Dokumentation och utbildning
Vi håller utbildning för er så att ni kommer igång snabbt. När vi förbereder utbildningen tar vi fram ett material som beskriver hur ni kan använda tjänsterna. Dessutom skapar vi en översiktlig teknisk dokumentation som beskriver hur tjänsterna är uppsatta för er.
Pris och betalningsmodeller
De tjänster som ingår i konceptets rutor bygger delvis på tjänster från externa leverantörer. Dessa tjänster har ofta en månadsavgift och en minsta bindningstid på 12 månader.
För den del av leveransen som vi utför själva kan vi erbjuda olika betalningsmodeller:
- månadsavgift
- fast pris plus supportavtal
Har vi inte möjlighet att genomföra leveransen med våra grundpaket så kan vi utveckla med ett agilt team. Utvecklingen sker då till en fast kostnad per vecka.
Har ni redan köpt tjänster och licenser så försöker vi anpassa offert och leverans till detta.
Innan vi lämnar en offert går vi tillsammans med er igenom behovet i respektive ruta. Därefter fastställer vi vilka tjänster, licenser och paket som behövs från Microsoft och leverantör av webbhotell. Sedan sammanställer vi offerten.
Externa sidor
[3] - DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) dmarc.org >>