Trafikförvaltningen inom Region Stockholm

Region Stockholm ansvarar för all offentligt finansierad hälso- och sjukvård samt kollektivtrafik i Stockholms län. Kollektivtrafiken omfattar tunnelbana, pendeltåg, spårvagnar, bussar och färjor. Trafikförvaltningen ansvarar för kollektivtrafiken och är en av förvaltningarna inom Region Stockholm. SL är ett varumärke för kollektivtrafik som ägs av Region Stockholm.

Program "IT-projekt med säkerhetsaspekt"

Trafikförvaltningen hade ett program "IT-projekt med säkerhetsaspekt", där man samlat ett antal relativt fristående projekt. Anders var en av projektledarna i programmet. Han ansvarade för två projekt, ett upphandlingsprojekt och en förstudie. Båda syftade till att förbättra IT-stödet hos SL:s trygghetscentral.

Korta fakta om kundfall Region Stockholm

Period: Augusti 2012 - Februari 2014

Kund: Offentlig sektor

Upphandling: Ja enligt LUF

Roll: Projektledare, förstudie

Projektstyrning: Programledare - styrgrupp för program

Projektmetod: SL:s egen baserad på XLPM/PROPS

SL:s trygghetscentral

Fyra personer vid ett arbetsbord, de har block och pennor, de verkar diskutera något.

SL:s trygghetscentral är en del av arbetet med att göra kollektivtrafiken i Stockholm tryggare. Trygghetscentralen ansvarar för att samordna den personal som arbetar med trygghet i trafiken, kallade trygghetsresurser. Centralen tar emot samtal från allmänheten om incidenter, dirigerar trygghetsresurser och samordnar med polisen. För att kunna utföra sitt arbete har centralen ett IT-stöd med tillgång till bilder från övervakningskameror, ett eget radiosystem och en kartapplikation där trygghetsresurser kan lokaliseras.

Fyra personer vid ett arbetsbord, de har block och pennor, de verkar diskutera något.

Projekt: Upphandling av övervakningssystem

En fristående spiraltrappa i en skolbyggnad, förmodligen en högskola. Studenter vandrar runt.
En fristående spiraltrappa i en skolbyggnad, förmodligen en högskola. Studenter vandrar runt.

Anders var projektledare för utbyte av av två applikationer för trygghetscentralen.

Syftet med projektet var att säkerställa fortsatt IT-stöd för trygghetscentralen, genom att införa ersätta befinitlig applikation med två nya applikationer inom övervakning:

  • Videohanteringssystem (VMS) för hantering av SL:s trygghetskameror.
  • GIS-applikation för att visa GPS-positionen för trygghetsresurser.

Den befintliga applikationen var nära slutet av sin tekniska livslängd, varför projektets tidplan var central samtidigt som en korrekt upphandling behövde genomföras.

Anders ansvarsområden

Ett antal personer i ett rum som verkar vara ett kreativt kontor. En av personerna står och berättar. Övriga sitter bekvämt.

Anders arbetade bland annat med:

  • Hantering av projektet med tre delprojekt.
  • Genomgång av projektplanen för att ta fram en realistisk tidsplan och budget.
  • Leda upphandlingsteamet, som bestod av representanter från juridik, upphandling, IT-administration och IT-säkerhet.
  • Förhandla med leverantörer i samarbete med inköpare.
  • Upprätta avtal i samarbete med SL:s jurister.
  • Leda den detaljerade planeringen av leveransfasen.
  • Samordning av leverantörer och deras planer.
  • Leda arbetet med att utveckla en driftsmiljö som är lämplig för hantering av videomaterial.
  • Rapportera till programchefen och programdirektören och delta i programmets styrgruppsmöten vid behov.
  • Leda arbetet i referensgruppen, som bestod av representanter från trygghetscentralen, säkerhetschefer, upphandling, ämnesexperter och IT-administration.
Ett antal personer i ett rum som verkar vara ett kreativt kontor. En av personerna står och berättar. Övriga sitter bekvämt.

Resultat

GIS-applikationen togs i drift i oktober 2013. Under arbetets gång framkom att det krävdes ett större grepp för att uppnå en bra positionering av trygghetsresurserna. Därför startades en förstudie som ett separat projekt, se Förstudieprojekt: IT-stöd för kontrollcentralen nedan.

Kameraapplikationen lanserades i oktober 2014. Tillsammans med de befintliga videokamerorna utgör applikationen nu ett väl fungerande stöd inom trygghetsområdet. Systemet stödjer även Polisen i förundersökningar. I april 2017 bidrog applikationen till att tydliga bilder på mördaren på Drottninggatan kunde tas fram på kort tid.

Projektet hade en total budget på 60 miljoner kronor. Den interna projektgruppen på SL hade i genomsnitt åtta medlemmar. Det fanns tre externa leverantörer som var och en hade sitt eget delprojekt med egna projektmedlemmar. Totalt deltog cirka 40 personer i projektet.

Förstudieprojekt: Förbättrat IT-stöd för SL:s trygghetscentral

Fyra personer vid ett arbetsbord, de har block och pennor, de verkar diskutera något.
Fyra personer vid ett arbetsbord, de har block och pennor, de verkar diskutera något.

IT-systemen för trygghetscentralen bestod av flera applikationer från olika leverantörer. Dessa var inte integrerade. Följden blev längre svarstider och en dålig arbetsmiljö.

Förstudien inleddes med en verksamhetsanalys av nuvarande och möjliga framtida arbetsrutiner. Den följdes av en IT-analys. Den omfattade utveckling av affärsfunktioner, övergripande krav och identifiering av IT-stöd.

Därefter genomfördes en marknadsanalys för att identifiera möjliga lösningar och leverantörer.

I arbetet med förstudien deltog en verksamhetsanalytiker, en kravanalytiker och en IT-arkitekt tillsammans med Anders. Under studien har gruppen samarbetat med trygghetscentralen, IT-avdelningen, avdelningen för strategisk utveckling, projekt och potentiella leverantörer.

Resultat

Förstudien visade att det finns standardprodukter för ledningscentraler som skulle lösa många av de problem som fanns i trygghetscentralen. Dessutom skulle en ny lösning innebära högre kvalitet till lägre driftkostnad. I förstudien presenterades en långsiktig färdplan, baserad på leverantörernas tids- och kostnadsuppskattningar. Kostnaden för förstudien uppgick till ca 3,5 Mkr under 12 månader. Framtida aktiviteter beräknades uppgå till mellan 5 och 60 Mkr.

Stacks Image 40

Vi samlar in statistik för att optimera kommunikationen via vår webbplats. Läs mer på sidan Integritet.